Nevăzătorii au învăţat să citească, prin pipăit

invatam-sa-citim-prin-pipaitEi sunt altfel. Nu văd cum străluceşte soarele sau cum curge apa. Doar o aud. Nu pot citi frumoasele poezii de dragoste ale lui Mihai Eminescu ori basmele copilăriei. Pentru a–i ajuta, Asociaţia “Vedem Împreună” a creat un abecedar special. Recent, trei copii de la Centrul şcolar pentru Educaţie Incluzivă nr. 2 au învăţat să descifreze literele.

Au tipărit un abecedar cu ajutorul căruia copiii care nu văd să recunoască literele aşa cum le vedem şi noi, ceilalţi. Apoi, i-au învăţat, prin palpare şi cu ajutorul unor ghicitori, să citească. “Noi le spuneam ghicitorile, iar ei găseau răspunsul, care începea cu litera pe care noi o studiam în acea zi. A fost un abecedar simplu”, spune Liviu Ittu, managerul proiectului şi preşedintele Asociaţiei “Vedem Împreună”. Acesta a dat din nou optimism celor nevăzători, alături de colegii săi de la organizaţie, psihologul Alina Furdui şi secretarul general Mirela Bugner.
Cu toţii recunosc că nu se aşteptau, la începutul pro­iectului, ca cei mici să înveţe atât de repede literele şi ca, în două luni, să citească ca toţi ceilalţi copii fără deficienţe de vedere. În abecedar, au tipărit, pe fiecare foaie, câte o literă mică, scrisă de mân[ şi în braille, apoi de tipar, şi un cuvânt care începea cu acea literă. De asemenea, era şi o fotografie, care să înfăţişeze ghicitoarea spusă.

Un alt volum: cu fragmente

Iar dacă lucrurile au decurs cum nu se aşteptau de bine, au hotărât să mai tipărească un volum. De data aceasta, cartea cuprindea scurte texte. Orele de citire aveau loc de două ori pe săptămână, cu acordul părinţilor celor trei micuţi de zece ani. “Ideea mea a fost ca aceşti copii să fie cât mai aproape de ceea ce vedem şi noi. Ochiul este receptor, dar, practic, imaginea se formează pe creier. şi atunci, dacă nu avem acest receptor, încercăm să formăm imagi­nea pe creier cu ajutorul pipăitului”, mai explică Liviu Ittu.

Manualul de matematică, în viitor

În continuare, Asociaţia “Vedem Împreună” doreşte să editeze şi un manual de matematică, cu ajutorul căruia micuţii să ^nveţe cifrele şi să socotească. Cu volumele tipărite, doreşte să iasă în ţară, însă numai cu ajutorul unor sponsori. “Datorită Fundaţiei pentru Comunitate MOL România, am avut aparatura necesară tipăririi acestor manuale. Ele încă nu se vând. Noi aşteptăm mai întâi o finanţare ca să putem face mai multe exemplare, pe care să le donăm, ulterior, şcolilor speciale”, a spus Liviu Ittu.