Primul Abecedar latin pentru nevazatori va fi tiparit la Sibiu

primul-abecedar-nevazatoriAsociația „Vedem împreună”, din Sibiu, o asociație dedicată copiilor cu deficiențe de vedere, este la un pas de a lansa un proiect unic, cel puțin în România, inedit și care să ajute copiii nevăzători să se integreze mai ușor în societate. Este vorba despre tipărirea primului abecedar, nu braill, cel cu ajutorul căruia nevăzătorii reușesc să citească, ci primul Abecedar cu litere latine, așa cum le vedem și noi, însă ieșite în relief. Proiectul se numește „Azi cititor, mâine scriitor” și a fost inițiat de prof. Liviu Ittu, președintele asociației, și realizat cu sprijinul Mirelei Bogner, secretar general al asociației, și licențiata în prihologie Alina Furdui, în colaborare cu Școala de Educație Incluzivă Nr. 2 din Sibiu.

Principalul scop al proiectului este facilitarea integrării copiilor cu deficiențe de vedere în societate, coordonarea lor spre o viață cât mai normală, prin creşterea calităţii în educaţia acestora cu ajutorul învăţării prin metoda tactilă a literelor din alfabet. „Este primul Abecedar de acest fel, nu am mai auzit nicăieri în lume să se mai fi realizat unul. Copiii vor învăța să recunoască literele așa cum le știm și noi, apoi vor învăța să citească, iar în final, pe calculator, cu ajutorul unui program de voce, vor reuși să scrie. Le va fi mult mai ușor să înțeleagă, să fie înțeleși și, ce este mai important, să comunice. Nu vrem să înlocuim alfabetul Braill, ci, în paralel, ne dorim ca acești copii să se apropie de normalitate”, spune Liviu Ittu. Perioada de desfășurare a proiectului este 14 decembrie – 31 august, iar valoarea lui totală este de 42 de mii de lei. Proiectul este finanțat în mare parte de Fundația pentru Comunitate MOL România și de alți agenți economici care au înțeles scopul acestui proiect. „Mulțumim tuturor celor care ne-au sprijinit și ne-au fost alături să ducem la bun sfârșit un proiect pentru acești copii, în care noi credem”. În momentul de față a fost achiziționat aparatul cu care abecedarul va fi tipărit și se lucrează intens la editarea lui. Va fi finalizat până la jumătatea lunii februarie, iar beneficiari vor fi copii cu deficiențe de vedere, de la Școala Incluzivă Nr. 2. Inițial se va lucra cu 2 Abecedare și se va merge la școală de două ori pe săptămână pentru a fi predat copiilor. „Activităţile cu caracter ludic sunt necesare pentru stimularea cognitivă la cei cu dizabilităţi, oferind un mod de a motiva copilul prin joc şi cu ajutorul literelor magnetice şi lemn, copiii îşi vor forma o imagine mentală a felului în care arată litera, ceea ce va facilita procesul de memorare. Punem accent pe metodele de motivare, de comunicare şi pe rolul jocului în învăţare. Rolul nostru este de a observa metodele de adaptare ale copiilor la situaţiile din viaţă şi să le adaptăm pe procesul de învăţare. Datorită faptului că vom lucra individual, doar cu câte un copil, vom putea să observăm în detaliu modalităţiile de adaptare ale fiecăruia şi să le folosim în învăţarea cu ajutorul metodei tactile”, mai spune Liviu Ittu.

În funcție de rezultatele proiectului, vor fi tipărite și alte diagrame. „Marginalizarea nu-i ajută pe acești copii la integrare, ci din contră îi face să se închidă în ei, devin introvertiți și nu comunică. Acest Abecedar îi ajută să-și formeze o imagine vizuală cât mai apropiată de a noastră. Așa vor reuși să perceapă totul într-un mod personal și să se dezvolte la capacitatea lor maximă”, spune Alina Furdui, licențiată în psihologie și unul dintre coordonatorii proiectului.